Uitstapjes KDV en BSO

Doel:

Er voor zorgen dat kleine en grote uitstapjes volgens de gezamenlijke regels met betrekking tot de veiligheid van de kinderen plaatsvinden.

Waarom?

Uitstapjes zijn leuk en leerzaam, maar brengen ook een risico met zich mee; in dit protocol en bijbehorende werkinstructie staat hoe wij met deze risico's omgaan.

Verankering:

Pedagogisch beleid en het Veiligheid en gezondheidsbeleid.

Wie is uitvoerend verantwoordelijk?

Pedagogisch medewerkers.

Wie is in de lijn eerstverantwoordelijk?

Directie.

Werkwijze

Waar verwezen wordt naar protocollen, deze zijn op de Kinderopvang "Het Wolkje" B.V. site te vinden We maken onderscheid tussen:

  • KDV uitstapjes; lopend,of met bolderkar of buggy/kinderwagen(KDV), naar een nabijgelegen speelplaats, naar het park, de bakker of de kinderboerderij in de directe omgeving van Kinderopvang "Het Wolkje" B.V. Ouders geven hiervoor wel of geen toestemming op het intake formulier dat is ingevuld. Dit wordt eerst
    gecontroleerd op de stamgroep van het kind. Bij twijfel worden ouders altijd gebeld
  • BSO uitjes; Lopend, fietsend of met BSO auto. Voor uitstapjes iets verder uit de buurt wordt altijd vooraf toestemming gevraagd aan ouders.
    In de werkinstructie uitstapjes staat beschreven hoe wij deze uitstapjes voorbereiden en welke veiligheidsmaatregelen wij nemen.

Werkinstructie KDV uitstapjes:

Wie is er verantwoordelijk:

pedagogisch medewerkers en directie

  • Geef het goede voorbeeld bij uitstapjes buiten de deur met betrekking tot waarden en normen,verkeersregels en veiligheid.
  • De ouders hebben toestemming gegeven voor uitstapjes en het verlaten van het terrein op het intake formulier. Sommige ouders willen echter specifiek op de hoogte worden gesteld van kleine uitstapjes. Wij vragen deze ouders dan ook altijd mondeling om hun toestemming.
  • Het volgende wordt altijd meegenomen tijdens een uitstapje: Mobiele telefoon, de ingevulde presentielijst, contactgegevens van betreffende ouders, EHBO pakket, flesje water en reservekleding voor de kinderen. Voor de kinderen die nog niet zindelijk zijn worden luiers en vochtige doekjes meegenomen.
  • Wanneer alle pedagogisch medewerkers en alle kinderen van 1 stamgroep het pand verlaten voor een uitstapje word dit doorgegeven aan de groepen die achterblijven. Zij kunnen desbetreffende leidsters bellen.
  • Voordat uitstapje plaats vindt wordt de route van tevoren bepaald. De medewerkers en/of de directie die op de vestiging achterblijven zijn op de hoogte van deze route.
  • Bij vertrek wordt er altijd overlegd met eventuele andere groepen; is de achterwacht voldoende, is er voldoende toezicht in verband met het vier-ogen
    principe? Er wordt doorgegeven welke collega's en welke kinderen mee zijn, en op welk telefoonnummer de collega die vertrekt bereikbaar is.
  • Kinderen (leeftijd 0-4 jaar) zitten in een bolderkar, buggy of liggen in de kinderwagen. Alle kinderen die niet lopen zitten met een tuigje vast. Wandelende kinderen hebben de hand van een begeleidende volwassene/pedagogisch medewerker vast of houden gezamenlijk een evacuatie slinger vast.
  • Bij het oversteken regelen de pedagogisch medewerker(s) en/of stagiaire het verkeer. De groep steekt altijd rustig en gezamenlijk over.
  • Indien van toepassing; bij aankomst wordt de openbare ruimte waar voor buitenspelen gebruik van wordt gemaakt goed gecontroleerd.
    Indien er speeltoestellen op de openbare ruimte aanwezig zijn waar gebruik van wordt gemaakt worden deze bij aankomst gecontroleerd. Bij geconstateerde gebreken wordt dit gemeld aan de verantwoordelijke instantie. Er wordt de kinderen verteld dat wij op dat moment geen gebruik van kunnen maken van het speeltoestel, en uitgelegd waarom het toestel gevaarlijk is.
  • Er wordt vloeibare zeep en diverse washandjes en vochtige doekjes meegenomen, zodat deze hygiënische voorzorgsmaatregel te allen tijde uitgevoerd kan worden. 11. Bij behoefte aan Wc-bezoek of kleine ongevallen keert de groep terug naar de locatie of er moet op de locatie zelf gelegenheid zijn voor een toiletbezoek.
  • Bij grotere ongelukken of calamiteiten zie Protocol en werkinstructie Ongevallen en Calamiteiten.
  • Bij warm en/of extreem zonnig weer treedt het Protocol warmte en zon in werking.
  • Bij een vermist kind treedt het Protocol kind vermist in werking.
  • Bij terugkomst op het Kinderdagverblijf worden de handen van alle kinderen goed gewassen.
  • Een Jaarlijks vaststaand georganiseerde uitje is een ochtend naar de kinderboerderij met de huifkar. Op deze dag werken we met hulp van ouders en een speciaal gemaakt draaiboek, ouders kunnen hun kind via het opgavenformulier opgeven.

Werkinstructie BSO-uitjes/activiteiten:

Wie is er verantwoordelijk:

pedagogisch medewerkers en directie.

Er zijn 2 soorten uitjes voor de BSO

  1. Uitgebreide langere uitjes
  2. Korte uitjes in de buurt. 

Voor uitstapjes vlak in buurt en van zeer korte duur zoals bv naar het schoolplein gaan of een speurtocht vragen wij geen toestemming dit is namelijk op het intakeformulier vermeld. Dit hoort bij de dagelijkse routine van de BSO.

Veel punten zijn voor beide uitjes van toepassing.

  • Bij het plannen van BSO uitjes wordt altijd zorgvuldig overwogen of de activiteit geschikt is voor kinderen in de groep; leeftijd, karakter en mogelijkheden.
  • Bij het plannen van een BSO uitje wordt zorgvuldig overwogen of de bestemming geschikt is voor een BSO groep. Eventueel wordt van tevoren overleg gepleegd met de locatie over mogelijkheden op de locatie en verwachte drukte.
  • Geef het goede voorbeeld bij uitstapjes buiten de deur met betrekking tot waarden en normen, verkeersregels en veiligheid. Regels en afspraken worden goed afgestemd.
  • Uitgebreide BSO uitstapjes worden altijd minimaal een week van tevoren gemeld aan de ouders, zodat zij kunnen aangeven of zij toestemming geven voor het maken van het uitje. Van BSO kinderen is bekend wie er een zwemdiploma heeft.
  • Het volgende wordt altijd meegenomen op een uitje met de BSO: Mobiele telefoon, de ingevulde presentielijst(en), contactgegevens van betreffende ouders, EHBO pakket, flesje water en evt reservekleding voor de kinderen. Kinderen moeten waar nodig reflecterende hesjes aan vooral als ze actief deel nemen aan het verkeer bv op de fiets, of waar extra oplettendheid geboden is.
  • Wanneer alle pedagogisch medewerkers en alle kinderen van de BSO het Kinderopvang "Het Wolkje" B.V. pand verlaten voor een uitstapje worden er twee telefoonnummers en de locatie waar we verblijven vermeld bij de ingangsdeur van de BSO.
  • De kinderen van 4-7 jaar lopen twee-aan-twee, hand-in–hand. De oudere kinderen (8-12 jaar) zijn zelfstandiger en hoeven niet hand in hand te lopen. Eén pedagogisch medewerker loopt voorop en één pedagogisch medewerker of stagiaire achteraan de groep. Er wordt altijd gekeken naar de kind leidster ratio en deze zal niet overschreden worden.
  • De bestemming en het vervoer naar de bestemming toe worden zorgvuldig gepland en er wordt aan alle veiligheidsvoorwaarden zoals omschreven in de Wegenverkeerswet voldaan. De vervoerende pedagogisch medewerker is in bezit van een geldig rijbewijs en verzekering.
    De kinderen worden in de BSO auto vervoerd of een extra auto van een pm-er. Kinderen onder de 1,35 horen in een stoel verhoger te zitten. De BSO auto wordt jaarlijks gekeurd en onderhouden en is op de juiste manier verzekerd. Alle veiligheidsvoorzieningen zijn aanwezig.
  • Er gaan voldoende begeleidende pedagogisch medewerkers/stagiaires mee, eventueel aangevuld met helpende ouders. De Pedagogisch medewerker kind ratio is wettelijk hetzelfde als bij opvang op de kinderopvanglocatie, maar in de praktijk blijkt dat sommige uitstapjes vragen om een grotere inzet van medewerkers, zodat de veiligheid van de kinderen gewaarborgd is. Dit wordt per uitje bekeken en hier wordt op geanticipeerd.
  • Indien van toepassing wordt bij aankomst wordt de openbare ruimte waar voor buitenspelen gebruik van wordt gemaakt goed gecontroleerd.
    Mochten er speeltoestellen op de openbare ruimte aanwezig zijn waar gebruik van wordt gemaakt worden deze bij aankomst gecontroleerd. Bij geconstateerde gebreken wordt dit gemeld aan de verantwoordelijke instantie. Er wordt de kinderen verteld dat wij op dat moment geen gebruik van kunnen maken van het speeltoestel, en uitgelegd waarom het toestel gevaarlijk is.
  • Bij aankomst wordt er met de kinderen en hun begeleiding altijd direct een verzamelplek aangewezen waar alle kinderen en begeleiders zich verzamelen in geval van pauzes, vragen, ongelukjes,calamiteiten of een vermist kind.
  • Indien er tijdens het uitstapje wordt gegeten (hierbij wordt altijd rekening gehouden met geloofsovertuiging en allergieën) of gedronken worden eerst
    zorgvuldig de handen gewassen. (Met name aandachtspunt op kinderboerderijen, dierentuinen, pretparken etc.).
  • Er worden een zeepflacon en diverse handdoeken en vochtige doekjes meegenomen, zodat deze hygiënische voorzorgsmaatregel te allen tijde uitgevoerd kan worden.
  • Elk uur en bij iedere pauze wordt de presentielijst gecontroleerd.
  • Bij grotere ongelukken of calamiteiten zie Protocol en werkinstructie Ongevallen en Calamiteiten.
  • Bij warm en of extreem zonnig weer treedt het Protocol warmte en zon in werking.
  • Bij een vermist kind treedt het Protocol kind vermist in werking.
  • Bij terugkomst worden kinderen geattendeerd op het handen wassen.

Bij een bezoek aan dieren geldt voor KDV en BSO:

  • Kinderboerderijen worden alleen bezocht na overleg met ouders i.v.m. allergieën.
  • Er gaat voldoende begeleiding mee en ook wordt hierbij een beroep op de ouders gedaan als extra hulp. Van te voren wordt er bij ouders nagegaan of er allergieën zijn, en of kinderen bang zijn voor dieren.
  • De pedagogisch medewerkers houden toezicht op de kinderen bij aanwezigheid van dieren.
  • Wanneer er dieren worden gevoerd let de pedagogisch medewerker extra goed op en is extra voorzichtig.
  • Na aanraking met dieren worden de handen gewassen.

Jaarlijks:

Evalueren van protocol en werkinstructie.

Kinderopvang Het Wolkje

Belangrijk

Volg ons op

Kinderopvang "Het Wolkje" B.V.

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag: 06.30u - 19.00u

J. Bakerstraat 3,
1311 GB ALMERE (muziekwijk)
Telefoonnummer: 036-3031343
E-mail: info@kinderopvanghetwolkje.nl

Kinderopvang "Het Wolkje" gesloten tijdens de feestdagen.